Arendalsuka for kommunikatører

05/08/2024

214 arrangementer under Arendalsuka handler (mer eller mindre) om kommunikasjon. Her har jeg samlet noen få smakebiter gjennom uka. Temaene er organisert etter dag.

Mandag

HVA KAN VI GJØRE I KAMPEN MOT LØGNER, USANNHETER OG DESINFORMASJON?
World Economic Forum definerer desinformasjon som en av de aller største truslene vår verden står ovenfor. Både redaksjonelle og sosiale medier står midt oppe i trusselbildet. Uavhengige medier og dokumentert journalistikk er en forutsetning for et sunt demokrati. Og mediene lever av at folk flest har tillit til dem og den informasjonen som de tilbyr.
Arrangør: Mediebyråforeningen
Mandag 12.8 2024 11:00 - 12:00

Tirsdag

HVEM UTØVER DEN SKJULTE MAKTEN I NORGE?
Når store samfunnsaktører ikke har deltatt i den offentlige samtalen i mediene, til tross for at saken omfatter deres forretningsområder, er det grunn til å tro at påvirkning har skjedd gjennom lobbyvirksomhet. Hvem utøver den uformelle, usynlige makta i Norge?
Arrangør: Arendalsuka, Kommunikasjonsforeningen, Norsk Presseforbund, Retriever
Tirsdag 13.8 2024 19:00 - 20:00

Onsdag

GENERATIV KI: HVORDAN KAN KOMMUNIKASJONSAVDELINGEN SKAPE VERDI FOR VIRKSOMHETEN?
Selv om mange kommunikasjons- eller markedsfolk har startet å bruke generativ KI, mangler fremdeles mange en tydelig strategi eller plan for hvordan de skal bruke KI og hente ut gevinsten. I offentlig sektor begynner det å haste, for der har regjeringen sagt at de vil at 80 prosent av offentlig sektor skal bruke KI innen 2025.
Arrangør: Nucleus
Onsdag 14.8 2024 08:30 - 09:30

JOURNALISTIKK OG MEDIER: HVA OM FOLK LIKE GJERNE VELGER DESINFORMASJON?
Hva er status i Norge, og hva må til for å ta vare på mediemangfoldet og den journalistiske kraften?
Arrangør: Fagpressen, Norsk Presseforbund, Mediebedriftenes Landsforening, Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening, Norsk Lokalradioforbund, Landslaget for lokalaviser 
Onsdag 14.8 2024 11:00 - 12:00

MIN STØRSTE TABBE! ET SKRÅBLIKK PÅ KOMMUNIKASJON
«Min største tabbe» tar sikte på å utforske kjente profilers mediehistorier om da ting ikke gikk etter planen. Vi tar et humoristisk skråblikk på hvordan tabben skjedde, hvordan man ryddet opp, og ikke minst hva man lærte av å stå i stormen?
Arrangør: Wergeland/Apenes
Onsdag 14.8 2024 17:00 - 17:45

Torsdag

GRØNN ELLER GRØNNVASKET: HVORDAN KOMMUNISERE BÆREKRAFT I KREVENDE TIDER?
Hvordan kan norske virksomheter bruke kommunikasjon som verktøy til å oppnå konkrete bærekraftsresultater? Hvordan kommuniserer man egentlig når det butter imot? Og hvordan skal norske virksomheter forholde seg til en stadig lengre OBS-liste, som setter strenge regler for bruk av ord som «netto null», «karbonnøytral», «karbonpositiv» og «klimakompensert»?
Arrangør: Kruse Larsen, Posten Bring
Torsdag 15.8 2024 10:00 - 10:45