Arendalsuka for kommunikatører
214 arrangementer under Arendalsuka handler (mer eller mindre) om kommunikasjon. Her har jeg samlet noen få smakebiter gjennom uka. Temaene er organisert etter dag.
Mandag
HVA KAN VI GJØRE I KAMPEN MOT LØGNER, USANNHETER OG
DESINFORMASJON?
World Economic
Forum definerer desinformasjon som en av de aller største truslene vår verden
står ovenfor. Både redaksjonelle og sosiale medier står midt oppe i
trusselbildet. Uavhengige medier og dokumentert journalistikk er en
forutsetning for et sunt demokrati. Og mediene lever av at folk flest har
tillit til dem og den informasjonen som de tilbyr.
Arrangør: Mediebyråforeningen
Mandag 12.8 2024 11:00 - 12:00
Tirsdag
HVEM UTØVER DEN SKJULTE MAKTEN I NORGE?
Når
store samfunnsaktører ikke har deltatt i den offentlige samtalen i mediene, til
tross for at saken omfatter deres forretningsområder, er det grunn til å tro at
påvirkning har skjedd gjennom lobbyvirksomhet. Hvem utøver den
uformelle, usynlige makta i Norge?
Arrangør: Arendalsuka,
Kommunikasjonsforeningen, Norsk Presseforbund, Retriever
Tirsdag 13.8 2024 19:00 - 20:00
Onsdag
GENERATIV KI: HVORDAN KAN KOMMUNIKASJONSAVDELINGEN SKAPE
VERDI FOR VIRKSOMHETEN?
Selv om mange
kommunikasjons- eller markedsfolk har startet å bruke generativ KI, mangler
fremdeles mange en tydelig strategi eller plan for hvordan de skal bruke KI og
hente ut gevinsten. I offentlig sektor begynner det å haste, for der har
regjeringen sagt at de vil at 80 prosent av offentlig sektor skal bruke KI
innen 2025.
Arrangør: Nucleus
Onsdag 14.8 2024 08:30 - 09:30
JOURNALISTIKK OG MEDIER: HVA OM FOLK LIKE GJERNE VELGER
DESINFORMASJON?
Hva er status
i Norge, og hva må til for å ta vare på mediemangfoldet og den journalistiske
kraften?
Arrangør: Fagpressen, Norsk Presseforbund, Mediebedriftenes
Landsforening, Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening, Norsk
Lokalradioforbund, Landslaget for lokalaviser
Onsdag 14.8 2024 11:00 - 12:00
MIN STØRSTE TABBE! ET SKRÅBLIKK PÅ KOMMUNIKASJON
«Min største
tabbe» tar
sikte på å utforske kjente profilers mediehistorier om da ting ikke gikk etter
planen. Vi tar et humoristisk skråblikk på hvordan tabben skjedde, hvordan man
ryddet opp, og ikke minst hva man lærte av å stå i stormen?
Arrangør: Wergeland/Apenes
Onsdag 14.8
2024 17:00 - 17:45
Torsdag
GRØNN ELLER GRØNNVASKET: HVORDAN KOMMUNISERE BÆREKRAFT I
KREVENDE TIDER?
Hvordan kan
norske virksomheter bruke kommunikasjon som verktøy til å oppnå konkrete
bærekraftsresultater? Hvordan kommuniserer man egentlig når det butter imot? Og
hvordan skal norske virksomheter forholde seg til en stadig lengre OBS-liste,
som setter strenge regler for bruk av ord som «netto null», «karbonnøytral»,
«karbonpositiv» og «klimakompensert»?
Arrangør: Kruse Larsen, Posten Bring
Torsdag 15.8 2024 10:00 - 10:45
