Søkeresultater: Blir vi latere og sløvere av KI?
Kunstig intelligens innebærer store endringer for kommunikasjonsfaget, ingen tvil om det. Søkeresultat er et eksempel. Hva er for forskjellen på et KI-søk og et googlesøk? Et enkelt søk på spørsmålet: Hva sier arbeidsmarkedsmeldingen? på Google og Copilot gir svært forskjellige svar. Google kommer opp med en rekke lenker til kilder, og Copilot (Microsoft Edge) leverer et kortfattet innholds-resymé (se nederst i saken). Begge resultatene er nyttige, men det er nok KI-resultatene som "vinner".
For kommunikasjonsvirksomheten innebærer det at arbeidet med å optimalisere søkemotorene må endres for å sikre fortsatt synlighet og tiltrekke besøkende. Jeg tror noe handler om å gjøre mer av det man allerede gjør: skriv informativt og relevant innhold som svarer på brukernes spørsmål, bruk av nøkkelord, metabeskrivelser, strukturert innhold – overskrifter, lister og tabeller. I tillegg til anskaffelse av mer avanserte metoder og teknologier.
KI-chatboter gir direkte svar på søk. Det er
besnærende enkelt å bruke, men samtidig kan det begrense rammene for egen resonnering og tenking - og mer intellektuell latskap. Og, langt mer alvorlig: meningsstyring, manipulasjon, feilinformasjon, m.m. som utfordrer demokrati og samfunnsutvikling.


