Internkommunikasjon - et stebarn?
12/06/2024
Jeg må bekjenne at internkommunikasjonen for ofte har blitt underprioritert i en hektisk arbeidshverdag. Det er svært uheldig! Viktige forutsetninger for å ivareta god internkommunikasjon er dedikerte kommunikatører og tett-tett samarbeid med HR- eller personalavdeling (mer om HR og kommunikasjon i en senere blogg).
Her er noen overordnede internkommunikasjonstips:
- Kommunikasjonskanaler som tillater kommunikasjon: Direkte samtaler eller møter ansikt til ansikt er den mest effektive kommunikasjonskanalen. Plattformer som tillater toveisdialog – respons og oppfølgingsspørsmål – er nyttig, f.eks Yammer. E-post bør betraktes som en sekundær kanal og er best egnet for én-til-én-kommunikasjon.
- Åpenhet og vilje til å dele: Det bør være kultur for åpenhet og vilje til å dele informasjon i organisasjonen, samt å engasjere seg i toveis kommunikasjon.
- Det er essensielt å sikre at medarbeiderne er informert før (eller samtidig) som viktig informasjon deles eksternt.
- Ingen nyheter er også informasjon: Det er viktig å kommunisere selv når det ikke er noen nye oppdateringer.
- Oversikter over ansvarsområder i organisasjonen: Når det er klart hvem som er ansvarlig for hva, bidrar det til å gjøre intern kommunikasjon enklere.
- Flerspråklighet: For å inkludere alle medarbeidere, må det tas hensyn til behovet for flerspråklighet.
- Være tro mot valgte kommunikasjonskanaler: Det er viktig å være konsekvent og unngå å skape dårlige vaner ved å hoppe mellom kanaler.
