Internkommunikasjon - et stebarn?

12/06/2024

Jeg må bekjenne at internkommunikasjonen for ofte har blitt underprioritert i en hektisk arbeidshverdag. Det er svært uheldig! Viktige forutsetninger for å ivareta god internkommunikasjon er dedikerte kommunikatører og tett-tett samarbeid med HR- eller personalavdeling (mer om HR og kommunikasjon i en senere blogg).

Her er noen overordnede internkommunikasjonstips:

  • Kommunikasjonskanaler som tillater kommunikasjon: Direkte samtaler eller møter ansikt til ansikt er den mest effektive kommunikasjonskanalen. Plattformer som tillater toveisdialog – respons og oppfølgingsspørsmål – er nyttig, f.eks Yammer. E-post bør betraktes som en sekundær kanal og er best egnet for én-til-én-kommunikasjon.
  • Åpenhet og vilje til å dele: Det bør være kultur for åpenhet og vilje til å dele informasjon i organisasjonen, samt å engasjere seg i toveis kommunikasjon.
  • Det er essensielt å sikre at medarbeiderne er informert før (eller samtidig) som viktig informasjon deles eksternt.
  • Ingen nyheter er også informasjon: Det er viktig å kommunisere selv når det ikke er noen nye oppdateringer.
  • Oversikter over ansvarsområder i organisasjonen: Når det er klart hvem som er ansvarlig for hva, bidrar det til å gjøre intern kommunikasjon enklere.
  • Flerspråklighet: For å inkludere alle medarbeidere, må det tas hensyn til behovet for flerspråklighet. 
  • Være tro mot valgte kommunikasjonskanaler: Det er viktig å være konsekvent og unngå å skape dårlige vaner ved å hoppe mellom kanaler.