Kanalvalg - TikTok
For ikke lenge siden publiserte jeg en post om medievaneundersøkelsen til SSB. Undersøkelsen viser at TikTok-bruken har økt fra 19 % til 22 % fra 2022 til 2023. TikTok handler, som de fleste vet, om å lage og dele videoer, og blir først og fremst benyttet av barn, ungdom og unge voksne i alderen 13-24. Imidlertid er bruken økende i aldersgruppen opp til 35 år. Så langt har jeg vært avvisende til TikTok i det man kan kalle tradisjonell kommunikasjonsvirksomhet. Jeg tror tiden er inne for nytenking.
Hvordan brukes TikTok? En masteroppgave om TikTok-bruk av Lea Nissestrand Lidal viser at kanalen primært brukes som en kilde til underholdning og tidsfordriv. Men det er «også en tredje hovedfaktor, informasjonssøking, som innebærer en tendens til å bruke TikTok til å bli inspirert, få tips og triks og oppdage nytt og nyttig innhold. Det blir sett på som en måte å holde seg «up to date» med trender og aktuelle hendelser.» Medievaneundersøkelsen bekrefter at TikTok har fått økt betydning som nyhetsformidler.
Dette tilsier at det ikke lenger er så lett å avvise TikTok som kanal i tradisjonelt kommunikasjonsarbeid. Vi vet fra andre sosiale medier at video er et effektivt virkemiddel for å fange oppmerksomhet.
Her er en del punkter som er viktig for å nå bredt ut og engasjere målgruppen.
- Et klart definert mål for hva man oppnå med å være på TikTok og hvem man ønsker å nå
- Vær villig til å satse på godt, interessant innhold og høy kvalitet i videoene
- Ha en god plan for jevnlig og systematisk publisering
- Lag gode beskrivelser til dine videoer
- Bruk hashtags for å kategorisere innhold – det anbefales å velge populære stikkord eller emneknagger, i kombinasjon med smalere og mer målgruppe-rettede emneknagger
- De beste tidenw å publisere TikTok-videoer mellom er kl. 06-10 på morgenen og mellom kl. 17-23
- Musikk fenger!
