KI - effektiviserer kommunikasjonsbransjen
Leste en artikkel av Adam Tzur på kommunikasjon.no om kunstig intelligens sin betydning for oppgaveløsningen i kommunikasjonsvirksomheten. Han anslår at han er omtrent 30 % mer produktiv i arbeidshverdagen med å bruke KI-verktøy. Jeg tror det er et godt estimat, forutsatt at du «mater» verktøyet med informasjon som gjør at det som kommer ut er brukenes. Shit in – shit out.
Produktivgevinsten kan brukes til å forbedre input, men også «personifisere» det som kommer ut. Klipp og lim tekster er lett å gjennomskue.
Adam Tzur som til daglig er kommunikasjonsleder i Sintef trekker frem fem bruksområder for kommunikatører:
- Automatiser rutineoppgaver
- Lag utkast til tekster (SoMe-poster, pressemeldinger og artikler)
- Lag bilder, illustrasjoner, logoer og ikoner
- Lag strategier og planer
- Gjør research og oppsummer informasjon.
Økt produktivitet betyr ikke nødvendigvis at man skal gjøre mer av det samme, men gjøre det bedre og mer strategisk!
