Kommunikasjon og timing

24/04/2024

Jeg besøkte nylig Royal Observatory i Greenwich med den røde linjen som markerer Greenwich-meridianen, GMT. Det fikk meg til å tenke litt over det med kommunikasjon og timing. Det kan være en hårfin balanse. Du kan ha en god sak, men sendes den ut på feil tid – faller den gjerne på stengrunn. Ønsker man å for eksempel å mobilisere politisk engasjement, er det oftest nytteløst før folk kjenner det på kroppen. Et bompengevedtak vekker liten interesse, inntil implementering skal skje.

Det samme gjelder lobby eller mediehenvendelser. Timing er like viktig som innhold (i hvert fall nesten). God timing handler ofte om vurdering av mulighetene for at noen fanger opp et ut- eller innspill. Hvor er oppmerksomheten hos mottakere? Hva er for tidlig eller for sent? Hva gjør partnere eller konkurrenter? En vanlig utfordring er at man er utålmodig og fyrer for tidlig. Da er det lett å bomme.

Forskerne i Greenwich jobbet systematisk med å skaffe kunnskap og hadde sikkert mange bomskudd før de fikk på plass et pålitelig system for utregning av lengdegrader og nøyaktig tid. Ofte handler kommunikasjon og timing om fingerspitzgefühl – og den bygger på erfaring og kunnskap.