Må ha en plan
Hvor hadde de store samfunnsutviklings-prosjektene vært uten strategisk kommunikasjon? I mange tilfeller i skuffen, vil jeg tro. Det viktige er ikke kommunikasjon i seg selv, men den endring kommunikasjonen skaper. (Stjålet og fritt omskrevet fra Geelmuyden Kiese).
Å få gjennomslag for en vei, en bane eller et kulturhus er et langt lerret å bleke. Det tar tid og man må regne med å møte tilbakeslag på underveis. Gode eksempler på det er E18 vestkorridoren og Fornebubanen. Det er og har vært usedvanlig mange humper i veien (bokstavelig talt). Da er det viktig å ha et mål og en plan for kommunikasjon.
Strategisk kommunikasjon defineres som målrettet og planlagt kommunikasjon for å oppnå eller realisere noe. En strategisk plan består gjerne av en vurdering eller analyse av nåsituasjonen, fremtidsbildet eller målet og veien fram for å nå målet.
Planen skal ta høyde for at uforutsette hendelser oppstår. Å fravike planen i panikk eller sinne kan føre til ytterligere tilbakeslag. Så hold retning, gjenta hovedbudskapet og være overbevist om at målet skal nås til slutt. Da kommer man langt – så enkelt og så vanskelig. For å sitere Kjartan Høvik, Metrobranding: «Det er stor kraft i god kommunikasjon. Hva du sier - hvor, når og hvordan - skal ikke være tilfeldig».
