Strukturert og målrettet innhold
Jeg jobber nå med å bygge opp kommunikasjon for flere nystartede virksomheter. Et viktig hjelpemiddel i dette arbeidet er å utarbeide en innholdsplan. Det er et styringsverktøy som viser hvilket innhold som skal produseres, når, hvor og evt av hvem. I praksis er det en slags kalender og strategi i ett – og kan brukes på mange områder.
En innholdsplan inneholder 1) Mål – hva du vil oppnå med
innholdet (skape salg, bygge omdømme, informere). 2) Målgrupper – hvem lager du
innholdet for (kunder, innbyggere, presse). 3) Kjernebudskap – hva er
hovedpoenget som skal gå igjen på tvers av alt innhold (Vi er åpne, ærlige og
transparente, Vi gjør
det enklere for folk å ta gode valg eller Vi utvikler løsninger som
skaper verdi) 4) Kanaler –
hvor og skal innholdet publiseres? (nettsted, sosiale medier, nyhetsbrev 5) Temaer
og innholdstyper – Hva skal du snakke om? (nyheter, historier osv) og format (video,
tekst, bilde, infographic osv.) 6) Tidsplan –
publiseringskalender (når
publisere, ansvar, hvem lager og godkjenner innholdet) 7) Måling – fungerer
innholdet (antall visninger, rekkevidde, engasjement, klikk).
Innholdsplanen gir oversikt, sikrer rød tråd, hjelper deg å prioritere kommunikasjonen. Kort sagt: En innholdsplan hjelper deg å jobbe mer strukturert med innhold, slik at budskapet ditt er målrettet, relevant og konsistent over tid.

