Strukturert og målrettet innhold

24/11/2025

Jeg jobber nå med å bygge opp kommunikasjon for flere nystartede virksomheter. Et viktig hjelpemiddel i dette arbeidet er å utarbeide en innholdsplan. Det er et styringsverktøy som viser hvilket innhold som skal produseres, når, hvor og evt av hvem. I praksis er det en slags kalender og strategi i ett – og kan brukes på mange områder.

En innholdsplan inneholder 1) Mål – hva du vil oppnå med innholdet (skape salg, bygge omdømme, informere). 2) Målgrupper – hvem lager du innholdet for (kunder, innbyggere, presse). 3) Kjernebudskap – hva er hovedpoenget som skal gå igjen på tvers av alt innhold (Vi er åpne, ærlige og transparente, Vi gjør det enklere for folk å ta gode valg eller Vi utvikler løsninger som skaper verdi) 4) Kanaler – hvor og skal innholdet publiseres? (nettsted, sosiale medier, nyhetsbrev 5) Temaer og innholdstyper – Hva skal du snakke om? (nyheter, historier osv) og format (video, tekst, bilde, infographic osv.) 6) Tidsplan 
publiseringskalender (når publisere, ansvar, hvem lager og godkjenner innholdet) 7) Måling – fungerer innholdet (antall visninger, rekkevidde, engasjement, klikk).

Innholdsplanen gir oversikt, sikrer rød tråd, hjelper deg å prioritere kommunikasjonen. Kort sagt: En innholdsplan hjelper deg å jobbe mer strukturert med innhold, slik at budskapet ditt er målrettet, relevant og konsistent over tid.