Talerstolen (3) Hvordan overbevise?

12/02/2025

Når du skal presentere et budskap er det viktig å ha klart for seg hva du vil oppnå med budskapet. Ønsker du å utløse handling, fremstå i et godt lys eller advare mot noe. Det du ønsker å oppnå, er viktig for hvordan du vektlegger komponentene: troverdighet, følelser og logikk.

  • Åpningen og avslutningen av innlegget ditt er viktigst! Legg mest energi i forberedelse og gjennomføring her.
  • Snakk med selvtillit og engasjement – hvis du ikke tror på det selv, vil ikke publikum gjøre det heller.

Åpningen – fang oppmerksomheten
Sørg for å få oppmerksomheten ved å nagle tilhørerne fast med et fengende argument. Et spørsmål, en historie, en overraskende fakta eller en relevant anekdote. Presenter budskapet ditt i buljongterningsform, dvs. komprimert. Si hva du vil at tilhørerne skal forstå eller gjøre.

Utdyp budskapet ditt
Henvis gjerne til eksperter, statistikk, sitater eller erfaring. Det bidrar til at du bygger troverdighet ved å ha kunnskap og/eller erfaring om temaet. Hold det enkelt og tydelig – unngå unødvendige detaljer.

Strukturer argumentene dine logisk – bruk "hvorfor", "hva" og "hvordan".

Forutse motargumenter og tilbakevis dem med gode resonnementer, altså «ta vinden ut av motstanderens seil».

Engasjere eller skape følelser
Bruk historiefortelling for å gjøre budskapet personlig og nært. Tenk som presten «på veien til kirken i dag». Istedenfor å bare presentere fakta kan du legge fakta inn i en historie.

Bruk gjerne kontraster for å gjøre poenger tydelige. Du kan vise forskjellen mellom nåtid og fremtid, "For bare 20 år siden var Fornebu en flyplass. Nå er det et av Norges mest moderne lokalsamfunn."

Å bruke bilder og metaforer i kommunikasjonen din gjør budskapet mer levende, minneverdig og følelsesmessig engasjerende. «Utviklingen av Fornebu er som en reise»

Ditt budskap blir sterkere hvis du får tilhørerne til å føle - enten glede, empati, frykt eller håp.

Legg kraft i avslutningen
Gjenta hovedbudskapet ditt tydelig. Gi tilhørerne en konkret oppfordring – hva skal de gjøre nå?
Budskapet ditt blir ikke husket hvis du avslutter med "...det var det jeg hadde tenkt å si".

Avslutt med en slagkraftig setning som etterlater et varig inntrykk. Det holder ikke å rope halleluja, du må gjøre det også!

Til slutt
Bruk kroppsspråk og stemmevariasjon for å understreke poengene dine.

Engasjer publikum ved å stille spørsmål eller få dem til å reflektere.

Øvelse gjør mester! 

Ble du overbevist nå?
Ble du overbevist nå?


 Bloggposter publiserte og upubliserte i "Talerstolserien":

  1. En god taler
  2. Noter og unoter
  3. Hvordan overbevise
  4. Talens innhold og form
  5. Budskap og oppbygging
  6. Powerpoint
  7. KI