Valg 2025 - partienes slagord (1)
Partienes slagord forenkler budskapet. Slagord kan bidra til å styrke partiets identitet, og vekke følelser. Et godt slagord forsterker partiets "merkevare" i politikken. Jeg har prøvd å samle de største partienes slagord for årets valg, og spør - fungerer de?
- Arbeiderpartiet: Trygghet for framtida
- Frp: Frihet til å velge
- Høyre: Ingen slagord.
- Krf: Bygge på verdier – skape verdier
- Rødt: Kamp mot Forskjells-Norge
- SV. Vi kan gjøre en forskjell for miljø og rettferdighet!
- Venstre: Tenk nytt for Norge
Arbeiderpartiet: Trygghet for framtida
Dette klassiske slagordet ble først brukt av Gro Harlem
Brundtland i 1993 og spiller tilbake på en periode med stabilitet og optimisme. Kommunikasjonsmessig er slagordet
defensivt, men solid.
Frp: Frihet til å velge
Et liberalt og ideologisk slagord som åpner for tolkning.
Her handler det om valgfrihet fra statlig styring og skattebyrder. Effektivt fordi det kobler til kjernen av
Frps politikk – men kan også virke vagt. Slagordets styrke ligger i at det signaliserer identitet - hvem man er. (NB. Frp opererer med flere slagord i ulike sammenhenger bl.a. Trygghet.)
Høyre: Ingen slagord
Dette er et slagord forkledd som
anti-slagord, eller et metaslagord. Det bygger merkevare på ansvarlighet og effektivitet, og bruker
enkel, repetitiv struktur (Bare lavere skatter, Bare mer læring i skolen m.m)
for å forsterke budskapet. Slagordet signalerer styringsvilje og politisk
modenhet – samtidig som det appellerer til velgere som er lei av prat. Nedsiden
er at man kanskje blir lei av anti-slagordet.
KrF: Bygge på verdier – skape verdier
Retorisk spill på dobbel betydning av
"verdier". Moralske verdier og økonomisk verdiskaping smeltes sammen. Dette gir KrF bredere appell. Slagordet balanserer ideologi og praktisk
politikk, og fremstår både etisk og ansvarlig.
MDG: Det er mulig
Et kort og håpefullt slagord som taler til klimaengasjerte
velgere, og kanskje også til de som føler på klimaangst. Slagordet bygger på emosjon, ikke frykt. Det
handler om fremtidsoptimisme og inviterer til handling. Retorisk sett et sterkt
"pathos"-grep.
Rødt: Kamp mot Forskjells-Norge
Et tydelig slagord med klassekamp som hovedbudskap. Bruken
av ordet kamp er konfronterende og mobiliserende. Slagordet er retorisk sterkt og fokuserer på
motsetninger. Dette gjør det effektivt i å bygge lojalitet blant kjernevelgere,
men polariserende.
SV: Vi kan gjøre en forskjell for miljø og
rettferdighet!
Et slagord med både inkluderende pronomen og dobbeltsidig
politikk: miljø og sosial utjevning. Det er langt, men tydelig og konkret på de to politiske hovedområdene. Slagordet kombinerer
idealisme med handlingskraft – og signaliserer fellesskap
(vi) og formål.
Venstre: Tenk nytt for Norge
Slagordet utfordrer status quo og posisjonerer Venstre som et innovativt/fremtidsrettet parti. Slagordet gir partiet et moderne og kunnskapsbasert preg, men
krever samtidig at velgeren engasjerer seg.
Slagord avgjør ikke valg, men de beste kan bidra til å
-
styrke gjenkjenning og tillit
-
skape emosjonell kobling
-
forsterke partiets "brand"
-
"forenkle/spisse" budskapet – og det kan fungere godt i mediene, spesielt i sosiale medier.
