Våre medievaner – Norsk mediebarometer

20/08/2024

Nylig ble Norsk mediebarometer, som er en årlig medieundersøkelse som utarbeides av Statistisk sentralbyrå, publisert. Tendensene fra tidligere år fortsetter og her er noen av resultatene:

Hvor får vi nyhetene fra?

Samtidig som vi i mindre grad ser og leser nyheter gjennom redaktørstyrte medier, får vi i økende grad med oss nyheter gjennom sosiale medier. 57 prosent av befolkningen finner og leser nyheter på sosiale medier en gjennomsnittsdag, og den mest vanlige tjenesten til dette er Facebook.

  • Blant unge mellom 16 og 24 år er det 79 prosent som ser nyheter gjennom sosiale medier.
  • Barn mellom 9 og 15 år ser mest nyheter på TikTok, med 28 prosent. Andelen som ser nyheter på TikTok har også økt mest fra 2022 til 2023, etterfulgt av de som ser nyheter på Snapchat og Instagram.
  • Blant befolkningen under 25 år er Snapchat det mest vanlige sosiale mediet for å se nyheter.
  • De over 25 år i størst grad finner nyheter på Facebook.

Avislesing synker

59 % av oss er innom en nettavis daglig, dette er en nedgang siden 2020 da hele 70 prosent var innom i løpet av en dag. Det høye 2020-antallet kan kanskje dels forklares av at mange fulgte ekstra med på grunn av pandemien. Likevel er det en klar trend til at nettaviser har en synkende tendens. Papiravisene er i ferd med å møte veggen. Bare 17 pst (og flest menn over 80 år) leser en papiravis i løpet av en gjennomsnittsdag.

Radio holder seg stabilt

Omtrent halvparten av befolkningen lytter til radio i løpet av en gjennomsnittsdag. I 2023 lytter 48 prosent til radio som inkluderer FM, AM, DAB og nettradio. Lyttingen stiger med alderen. Lineær tv har omtrent det samme nivået. 47 prosent av befolkningen ser lineær-TV i 2023, da både tradisjonell lineær-TV og lineær-TV på nett. Dette er på tilnærmet samme nivå som det har vært siden 2019. Inkluderer vi all TV-seing i andelen som ser på TV en gjennomsnittsdag, øker seer-andelen i befolkningen til 60 prosent.

16 prosent av befolkningen lytter til podkast daglig, og er mest populært blant de i alderen 25-44 år og blant de med høy utdanning.

Internett og sosiale medier

Unge mellom 16 og 24 år er de som i størst grad bruker internett til å oppsøke sosiale medier, med 96 prosent. 

Snapchat: Blant aldersgruppene under 35 år er det Snapchat som er det mest populære sosiale mediet, og hele 92 prosent av de mellom 16 og 19 år bruker Snapchat daglig.

TikTok: 75 prosent av 16 til 19-åringene bruker TikTok daglig, men populariteten til TikTok blant befolkningen faller betydelig med økende alder.

Blant de over 35 år er det Facebook og Messenger som er mest populært.

Fra 1997 var det store årlige økninger i andelen som er på internett en gjennomsnittsdag, og dette har de siste årene stabilisert seg på over 90 prosent av befolkningen. Tiden befolkningen bruker på internett fortsetter å øke, slik det har gjort siden 2000. I snitt bruker befolkningen 4 timer og 9 minutter på internett en gjennomsnittsdag i 2023, en økning på 10 minutter fra 2022.

Generasjonsforskjeller

Generasjonsforskjeller i ukentlig bruk av papiraviser, radio og internett. I 2022 brukte personer over 80 år 48 prosent i denne aldersgruppen internett daglig, mens i 2023 har andelen økt til 60 prosent. Det er derimot de eldste som i størst grad leser aviser, ukeblad og tidsskrifter, ser på lineær-TV og lytter til radio en gjennomsnittsdag.

Barn og unge har i større grad blitt mer selvstendige mediebrukere enn før. Deres mediebruk preges av færre redaktørstyrte medier og mer bruk av digitale spill, lydmedier og video. Det er også høyest andel som leser tegneserier blant 9-15 åringene. Syv av ti 9-15 åringer er på sosiale medier en gjennomsnittsdag, hvor særlig plattformer som Snapchat og TikTok skiller seg ut med høy brukerandel.

Det mest stabile mediet siden starten av mediebruksundersøkelsen er bøker. En fjerdedel av befolkningen leste en papirbok i 2023, og det er de yngste og de eldste som leser mest.

Medieundersøkelsen ble gjennomført i 2023, undersøkelsene har vært gjennomført siden 1991.